Szkolenia „Ramy prawne rozwoju elektromobilności”

Rozwiązanie stworzone z myślą o: Operatorach Systemów Dystrybucyjnych elektroenergetycznych, dealerach samochodów, zarządcach/właścicielach galerii handlowych, właścicielach/operatorach stacji paliw, właścicielach kompleksów handlowo-restauracyjnych oraz gminach.

Zamawiający należący do grupy OSDe otrzymuje informacje w zakresie ustawowego obowiązku budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, z którym wiążą się dodatkowe obowiązki ustawowe (badanie UDT, rejestracja w Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych).

 

Informacja o tym obowiązku, terminach na jego wykonanie, procedurze i dodatkowych aspektach (np. wpływ na taryfę ee) są wartością, która powinna skłonić do zamówienia szkolenia/raportu, a następnie zlecenia dalszego wsparcia prawnego.

Niewykonanie obowiązku wiąże się z ryzykiem nałożenia kar przewidzianych w prawie energetycznym. W szczególności dotyczy to kary w wysokość niemogącej przekroczyć 15% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna związana jest z działalnością prowadzoną na podstawie koncesji, kary w wysokości niemogącej przekroczyć 15% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Zamawiający będący włodarzem gminy o określonej ustawowo liczbie mieszkańców, liczbie zarejestrowanych pojazdów samochodowych oraz współczynniku liczby pojazdów samochodowych przypadających na 1000 mieszkańców po 2021 r. będzie musiał zweryfikować liczbę zainstalowanych punktów ładowania EV i na tej podstawie przygotować raport (do końca 2020 r. infrastruktura ładowania dla EV powstaje samoistnie). Raport będzie podstawą dalszych działań mających na celu zobligowanie OSDe do budowy infrastruktury dla EV. Poza powyższym ustawa o elektromobilności wskazuje wiele innych obowiązków dla gmin, m.in. obowiązek użytkowania pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów służbowych jednostek samorządu terytorialnego, wprowadzania stref czystego transportu czy też zapewniania odpowiedniego przyłącza w budynkach użyteczności publicznej.

Kluczowe dla włodarzy gmin jest nie tylko zapoznanie się z ramami prawnymi elektromobilności, ale przede wszystkim klarowne przedstawienie obowiązków spoczywających na nich wraz z ustawową procedurą krok po kroku.

Wartością dodaną byłoby przedstawienie możliwości starania się o finansowanie zewnętrzne wraz z przykładami gmin, które już z niego skorzystały oraz towarzyszącymi zagadnieniami PZP.

Zamawiający chcący wybudować własną infrastrukturę ładowania mogą podlegać pod obowiązek związany z ubieganiem się o koncesję na obrót energią elektryczną, jak również mogą podlegać pod obowiązki badania przez UDT. Szkolenie w zakresie ram prawnych elektromobilności wraz z wyraźnym wskazaniem modeli biznesowych oraz następstw prawnych każdego z nich byłoby kluczowe dla podmiotów chcących zainwestować w działalność w sektorze eMobility. Niespełnienie wymogów prawnych wiąże się m.in. z ryzykiem nałożenia kar pieniężnych przez URE, UDT oraz zakazu eksploatacji wybudowanej stacji ładowania EV. Wartością dodaną byłoby przedstawienie możliwości starania się o finansowanie zewnętrzne na budowę infrastruktury ładowania.

Wdrożenie rozwiązania obejmuje

szkolenie/webinarium o tematyce ram prawnych rozwoju sektora eMobility w Polsce z akcentem na zagadnienia dotyczące poszczególnych grup klientów docelowych (jak wyżej). Można uzgodnić z Zamawiającym, że usługa będzie podzielona na dwie części:

  • szkolenie, gdzie przekazujemy wiedzę;
  • warsztaty z przedstawicielami gminy/OSDe/inne, które zakończy action plan dla klienta.

Jak działamy

Po otrzymaniu potwierdzenia zainteresowania usługą Kancelarii przygotowujemy konspekt szkolenia/webinarium/warsztatów do akceptacji Zamawiającego. Po otrzymaniu potwierdzenia potwierdzamy termin i formę. Po zakończeniu szkolenia wysyłamy Zamawiającemu formularz ewaluacyjny i proponujemy godzinne spotkanie „po”, dające możliwość zadania pytań co do szkolenia.

Za realizację rozwiązania odpowiada Zespół Innovative Energy, który doradzał na rzecz 2 OSDe w zakresie kwalifikacji ich jako podmiotów zobowiązanych zgodnie z ustawą o elektromobilności do budowy ogólnodostępnych punktów ładowania oraz na rzecz na rzecz dużej spółki skarbu państwa w zakresie możliwości budowy infrastruktury wewnętrznej infrastruktury ładowania EV.

W skład Zespołu wchodzi Dorota Zabłocka, ekspert z zakresu elektromobilności, która przedstawiała zagadnienia z zakresu elektromobilności i paliw alternatywnych podczas obrad zespołu parlamentarnego w Sejmie RP w 2017 r., a następnie była doradcą tego zespołu podczas procesu legislacyjnego. Jest współautorką wielu publikacji o elektromobilności i wystąpień na konferencjach, w tym największej konferencji energetycznej w Polsce – EUROPOWER 2018, oraz dużych konferencjach branżowych (np. kongres dealerów samochodów). Jej wypowiedzi są cytowane w wielu miejscach i stanowiły podstawę rozumienia nowopowstającego rynku eMobility w Polsce. Jest również współautorką „Białej Księgi Elektromobilności”.

Partnerem zewnętrznym w zakresie pozyskiwania funduszy jest Aleksandra Pabiańska (taxlabadvisory.pl/index.php/pl/o-nas/nasz-zespol/116-aleksandra-pabianska). Za zagadnienia PZP odpowiada Bartłomiej Wachta.

Rozwój elektromobilności

Pamiętaj, udane szkolenie może stać się podstawą skutecznego rozwoju elektromobilności w Twojej organizacji. Skontaktuj się z nami, a przekażemy Ci wszystkie niezbędne szczegóły.