Systemów ładowania pojazdów elektrycznych

Obsługa prawna podmiotów rozwijających infrastrukturę

Na wielu podmiotach z grupy OSDe (w PL mamy 184 podmioty) ciąży ustawowy obowiązek budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, część z tych podmiotów nie jest tego świadoma.

Można zidentyfikować grupę podmiotów zobowiązanych do budowy ogólnodostępnych punktów ładowania i zweryfikować czy wiedzą o obowiązku.

Na podmiotach eksploatujących stacje/punkty ładowania spoczywa także obowiązek rejestracji w Ewidencji Infrastruktury Paliw Altenranytwnych oraz poddania ich badaniu przez Urząd Nadzoru Technicznego. Brak poddania badaniu lub eksploatacja pomimo decyzji wstrzymującej badanie grozi karą w wysokości od 1000 zł do 100 000 zł.

Podmioty chcące wybudować własną infrastrukturę ładowania mogą podlegać pod obowiązek związany z ubieganiem się o koncesję na obrót energią elektryczną, jak również mogą podlegać pod obowiązki badania przez UDT. Przed przystąpieniem do budowy punktu ładowania dla pojazdów elektrycznych należy przeanalizować planowaną działalność w kontekście prawa energetycznego oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnychoraz przepisów podatkowych (świadczenie nieodpłatne/akcyza). Brak spełnienia obowiązków może się wiązać z wysokimi karami.

Kto powinien skorzystać z rozwiązania

Nasze rozwiązanie skierowane jest do rozwijających infrastrukturę systemów ładowania pojazdów elektrycznych, między innymi: Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych elektroenergetycznych, dealerzy samochodów, zarządcy / właściciele galerii handlowych, właściciele / operatorzy stacji paliw, właściciele kompleksów handlowo-restauracyjnych, podmioty zagraniczne i krajowe chcące prowadzić działalność w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Nasze kompetencje w obszarach OSDe

Analiza prawna mająca na celu zidentyfikowanie ciążących na OSDe obowiązkach wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Na kolejnym etapie współpracy wesprzemy klienta w kontakcie z dostawcą elementów infrastruktury oraz organami administracji publicznej (m.in. URE, UDT), a w razie potrzeby dokonamy analizy pod kątem podatkowym /Oleciński i Wspólnicy/.

Oferujemy także wsparcie prawne w relacjach z podmiotami zewnętrznymi mającymi świadczyć usługi ładowania za pośrednictwem infrastruktury OSDe.

Analiza prawna podmiotów elsploatujących stacje ładowania pod kątem obowiązków wobec UDT, reprezentacja przed UDT.

Wsparcie „od A do Z”, obejmujące:

  • inkorporację spółki mającej być właścicielem lub operatorem stacji ładowania; 
  • analiza możliwości ubiegania się o zewnętrznego finansowania oraz wsparcie przy ubieganiu się o nie /współpraca z TaxLab/;
  • analiza prawna obowiązków wynikajacych z prawa energetycznego, ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych, prawa budowlanego oraz przepisów podatkowych;
  • wsparcie prawne na etapie budowy infrastruktury i oddawania jej do użytku – kontakt z włodarzami gmin, organami administracji publicznej, dostawcami elementów infrastruktury;
  • bierząca obsługa prawna po oddaniu infrastruktury do użytku, w tym dostęp to „EV tax&legal alert” – informatora wysyłanego w formie e-mail do klientów kancelarii z najnowszymi zmianami w regulacjach prawnych dotyczących sektora e-mobility.

Jak dzialamy

Po otrzymaniu potwierdzenia zainteresowania usługą kancelarii proponujemy klientowi spotkanie online w celu krótkiego zarysowania ram prawnych rozwoju elektromobilności, gdzie kładziemy nacisk na obowiązek rozwoju infrastruktury (dla klientów 1.), obowiązki związane z UDT (klientów 2.) potrzebę rozwoju infrastruktury, możliwości otrzymania finansowanie i niejasności regulacyjnej (czytaj. potrzebie analizy prawno-podatkowej). Rozmowa pozwoli zrozumieć nam potrzeby klienta i ustalić zakres wsparcia.

Po podpisaniu umowy wysyłamy klientowi „call to action” – listę informacji / dokumentów niezbędnych do podjęcia działań, a następnie ustalamy harmonogram prac.

Po dostarczeniu informacji / dokumentów sporządzamy analizę prawną, która będzie dostarczona w formie ustalonej z klientem (opinia prawna, memorandum informacyjne, raport, notatka mailowa).

Analiza będzie punktem wyjściowym do zaproponowania klientowi dalszych kroków, np. kontakt z organami administracji publicznej, kontakt z włodarzami gmin etc.

Wybrane artykuły

Poniższe komentarze autorstwa Doroty Zabłockiej znajdują się na serwisach zewnętrznych.

Obsługa infrastruktury

Skontaktuj się z nami i porozmawiaj z ekspertem z  zakresu elektromobilności z zespołu Innovative Energy.