Na wielu podmiotach z grupy OSDe (w PL mamy 184 podmioty) ciąży ustawowy obowiązek budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, część z tych podmiotów nie jest tego świadoma.
Można zidentyfikować grupę podmiotów zobowiązanych do budowy ogólnodostępnych punktów ładowania i zweryfikować czy wiedzą o obowiązku.
Na podmiotach eksploatujących stacje/punkty ładowania spoczywa także obowiązek rejestracji w Ewidencji Infrastruktury Paliw Altenranytwnych oraz poddania ich badaniu przez Urząd Nadzoru Technicznego. Brak poddania badaniu lub eksploatacja pomimo decyzji wstrzymującej badanie grozi karą w wysokości od 1000 zł do 100 000 zł.
Podmioty chcące wybudować własną infrastrukturę ładowania mogą podlegać pod obowiązek związany z ubieganiem się o koncesję na obrót energią elektryczną, jak również mogą podlegać pod obowiązki badania przez UDT. Przed przystąpieniem do budowy punktu ładowania dla pojazdów elektrycznych należy przeanalizować planowaną działalność w kontekście prawa energetycznego oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnychoraz przepisów podatkowych (świadczenie nieodpłatne/akcyza). Brak spełnienia obowiązków może się wiązać z wysokimi karami.
Nasze rozwiązanie skierowane jest do rozwijających infrastrukturę systemów ładowania pojazdów elektrycznych, między innymi: Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych elektroenergetycznych, dealerzy samochodów, zarządcy / właściciele galerii handlowych, właściciele / operatorzy stacji paliw, właściciele kompleksów handlowo-restauracyjnych, podmioty zagraniczne i krajowe chcące prowadzić działalność w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Na kolejnym etapie współpracy wesprzemy klienta w kontakcie z dostawcą elementów infrastruktury oraz organami administracji publicznej (m.in. URE, UDT), a w razie potrzeby dokonamy analizy pod kątem podatkowym /Oleciński i Wspólnicy/.
Oferujemy także wsparcie prawne w relacjach z podmiotami zewnętrznymi mającymi świadczyć usługi ładowania za pośrednictwem infrastruktury OSDe.
Wsparcie „od A do Z”, obejmujące:
Po otrzymaniu potwierdzenia zainteresowania usługą kancelarii proponujemy klientowi spotkanie online w celu krótkiego zarysowania ram prawnych rozwoju elektromobilności, gdzie kładziemy nacisk na obowiązek rozwoju infrastruktury (dla klientów 1.), obowiązki związane z UDT (klientów 2.) potrzebę rozwoju infrastruktury, możliwości otrzymania finansowanie i niejasności regulacyjnej (czytaj. potrzebie analizy prawno-podatkowej). Rozmowa pozwoli zrozumieć nam potrzeby klienta i ustalić zakres wsparcia.
Po podpisaniu umowy wysyłamy klientowi „call to action” – listę informacji / dokumentów niezbędnych do podjęcia działań, a następnie ustalamy harmonogram prac.
Po dostarczeniu informacji / dokumentów sporządzamy analizę prawną, która będzie dostarczona w formie ustalonej z klientem (opinia prawna, memorandum informacyjne, raport, notatka mailowa).
Analiza będzie punktem wyjściowym do zaproponowania klientowi dalszych kroków, np. kontakt z organami administracji publicznej, kontakt z włodarzami gmin etc.
Poniższe komentarze autorstwa Doroty Zabłockiej znajdują się na serwisach zewnętrznych.
Skontaktuj się z nami i porozmawiaj z ekspertem z zakresu elektromobilności z zespołu Innovative Energy.