Portal maruta.pro

Umowy wdrożeniowe na systemy IT

Witamy w maruta.pro, a konkretnie programie dotyczącym umów wdrożeniowych na systemy IT. Poniżej znajdują się informacje organizacyjne, lista spotkań i zamieszczone pod nimi nagrania i prezentacje. Zarówno nasi wykładowcy, jak i cały zespół maruta.pro pozostają do Państwa dyspozycji. Życzymy owocnej nauki i do zobaczenia podczas zajęć!

Informacje organizacyjne

Program składa się z 6 sesji tematycznych oraz 1 specjalne spotkanie, które będą odbywać się w każdy wtorek tygodnia, od godz. 15.00 do 17.00. Dodatkowo przygotowaliśmy dla Państwa dwie sesje Q&A, w trakcie których odpowiemy na wszelkie pytania, na które być może nie uda się odpowiedzieć w trakcie zajęć. Indywidualne linki do spotkań będą otrzymywać Państwo na email podany przy rejestracji (nadawca Online Maruta no-reply@zoom.us). Uwaga: wymagane jest posiadanie konta zoom (bezpłatnego). W poniższym rozdziale „Najbliższa sesja tematyczna” znajdują się szczegółowe informacje, prezentacje oraz nagrania ze spotkań.

Program

I. 08.11.2022 | Przedmiot umowy, czyli na co właściwie się umawiamy? 
  • Modele zarządzania zasobami IT – on-premise, outsourcing, chmura. Wdrożenia są wszędzie.
  • Przegląd metodyk (waterfall, agile, rozwiązania pośrednie) i ich wpływ na kwalifikację umowy. Praktyka rynkowa.
  • Umowa wdrożeniowa – między dziełem a usługą. Kilka zagadnień czysto konstrukcyjnych i szereg wyzwań praktycznych. Agile w modelu dzieła, czyli godzenie niemożliwego.
  • Opis przedmiotu wdrożenia – co wiemy na etapie RFP, negocjacji, po podpisaniu umów. Rola analizy wdrożeniowej i „rewolucja” podejścia zwinnego (agile).
  • Świadczenia dodatkowe związane z wdrożeniem – gwarancje, serwis, licencje, przeniesienie praw, sprzedaż sprzętu, hosting / kolokacja.
  • Case specjalny: wdrożenia w chmurze.
II. 15.11.2022 | Organizacja wdrożenia i zarządzanie projektem
  • Raz jeszcze metodyki wdrożeniowe. Czy trzeba / warto je opisywać w umowie.
  • Role zespołów wdrożeniowych, komitetu sterującego, gwarancja stałości zespołu (a model dzieła).
  • Zmiany w trakcie wdrożenia, czyli CR-y: procedury i ich wpływ na umowy.
  • Niezbędne współdziałanie ze strony zamawiającego – wielkie wyzwanie (prawie) w każdym projekcie.
  • Wymagania specjalne, zasada wyłączności, zakaz konkurencji.
  • Trochę formalności, struktura pełnomocnictw i forma dokumentowania ustaleń. Teoria i praktyka, wyzwania klauzul „wszelkie zmiany wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności”.
  • Spory w trakcie wdrożenia i narzędzia do ich sprawnego rozwiązywania, procedury mediacyjne i arbitrażowe ad hoc.
III. 22.11.2022 | Własność intelektualna w umowach wdrożeniowych
  • Oprogramowanie dedykowane, standardowe, systemowe, kastomizacje – kiedy co stosować, jak opisać i rozgraniczyć, kiedy nabywać prawa, a kiedy wystarczy licencja
  • Zabezpieczenie niezbędnego zakresu uprawnień dla zamawiającego, ryzyko vendor lock-in.
  • Oprogramowanie tworzone w metodykach zwinnych (Agile): chwila przejścia praw/udzielenia licencji, zachowanie formy umowy.
  • Pułapki „utworów przyszłych”, regulacje związane z serwisem i rozwojem systemu.
  • Skutki prawne udziału zamawiającego w powstaniu systemu (kiedy zamawiający staje się współtwórcą).
  • Zabezpieczenie dostępu do kodu źródłowego, repozytoria, escrow.
IV. 29.11.2022 | Odbiory, klauzule serwisowe i rozwój systemu
  • Przedstawienie do odbioru, testy, odbiór, okres stabilizacji, zasady definiowania wad w umowie wdrożeniowej, wady istotne i nieistotne w procedurze odbioru wdrożenia, odbiory warunkowe.
  • Odbiór a wynagrodzenie – T&M, ryczałty, metody pośrednie, płatności za etapy, częściowe odbiory, pomysły „zwinne” – dzielenie ryzyka i sukcesu.
  • Po odbiorze – serwis producenta aplikacji standardowej, serwis „indywidualny”, serwis „powdrożeniowy”. Relacja serwisu do gwarancji i rękojmi. Okres stabilizacji jako część wdrożenia.
  • Serwis w modelu SLA, pułapki wadliwie skonstruowanego SLA.
  • Rozwój powdrożeniowy.
V. 06.12.2022 | Odpowiedzialność za wady wdrożenia, kary umowne
  • Odpowiedzialność dostawcy za wady fizyczne przedmiotu wdrożenia: pojęcie usterki i wady fizycznej, znaczenie podziału na wady istotne i nieistotne, skutki odbioru dla zakresu i podstaw odpowiedzialności.
  • Odpowiedzialność firmy wdrożeniowej za wymiarowanie i poprawną konfigurację systemu: odpowiedni sprzęt, wydajność, włączenie płatnych opcji, naruszenie metryk licencyjnych.
  • Standardowe i niestandardowe kary umowne. Przykłady z projektów.
  • Wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności, praktyka rynku, realia sporów przy ograniczeniu szkód do strat (wyłączenie utraconych korzyści).
  • Granice swobody modyfikowania zasad odpowiedzialności w umowach wdrożeniowych.
  • Czy w umowach zwinnych warto walczyć o odszkodowania?
VI. 13.12.2022 | Zakończenie umowy wdrożeniowej
  • Zakończenie współpracy – rozwiązania ostateczne vs kontynuacja projektu samodzielnie / z innym wykonawcą.
  • Odstąpienie vs wypowiedzenie. Wpływ kwalifikacji umowy.
  • Odstąpienia ze skutkiem wstecznym, odstąpienia częściowe, zasady i przykłady modyfikowania przepisów kodeksu cywilnego.
  • Rozwiązanie umowy w modelach zwinnych (agile).
  • Bezpośrednie i pośrednie koszty zakończenia współpracy – na co zwracać uwagę.
  • Wypowiedzenie umów serwisowych.
  • Minimalizacja strat: efekty prac w toku, exit.
VII. 20.12.2022 | Dodatkowe spotkanie świąteczne – wdrożenia technologii AI
  • Specyfika realizacji projektów dotyczących wdrożenia AI w organizacji.
  • Wytrenowany algorytm, czyli co? Ochrona algorytmów, bibliotek, modeli AI i danych w prawie własności intelektualnej – programy komputerowe, bazy danych czy tajemnica przedsiębiorstwa? Patentowa ochrona rozwiązań AI.
  • Wykorzystanie chronionych danych dla celów rozwoju AI – umowy, wyjątki ustawowe (text and data mining).
  • Zabezpieczenie poufności danych przekazywanych dla potrzeb realizacji projektów AI.
  • Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez AI.