Michał Pękała

Counsel, Head of Gaming

Adwokat z ponad 8-letnim doświadczeniem w doradzaniu podmiotom z sektora gier wideo, deweloperom, wydawcom, freelancerom, youtuberom i influencerom, a także zespołom e-sportowym i inwestorom branżowym.

 

Specjalizuje się w kompleksowym doradztwie prawnym full-cycle tworzenia i komercjalizacji gier wideo. W szczególności negocjowaniu umów wydawniczych i licencyjnych, pozyskiwaniu praw własności intelektualnej do gier wideo, tworzeniu adaptacji filmowych i literackich na podstawie gier wideo, ochronie znaków towarowych i marki gier wideo oraz tworzeniu ogólnej strategii prawnej dla firm zajmujących się grami wideo.

Doświadczenie i wykształcenie

Ściśle współpracuje z fundacją Indie Games Poland, doradzając w zakresie prawnych aspektów rynku gier wideo, a także zapewniając bezpłatne porady prawne dla początkujących niezależnych deweloperów. Przez wiele lat doradzał Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie prawnych aspektów rynku gier wideo. Jest stałym prelegentem i uczestnikiem największych polskich konferencji gamingowych, tj. Digital Dragons, Games Industry Conference, Mastering the Game, Pixel Connect. Regularnie komentuje bieżące wydarzenia prawne dotyczące rynku gier wideo m.in. na łamach Polski GameDev, CD Action.

Doradzał m.in. przy poniższych projektach
  • stworzenie filmowej adaptacji gry wideo polskiego dewelopera przez hollywoodzkie studio;
  • przygotowywanie strategii prawnej rozszerzenia działalności polskiego dewelopera poza Polskę;
  • pozyskanie tzw. „big IP” w celu stworzenia gry wideo na podstawie renomowanej marki (franchise) gier wideo;
  • przygotowanie projektów umów wydawniczych dla wiodącego polskiego wydawcy gier Premium Indie;
  • stworzenie gry wideo na podstawie adaptacji powieści renomowanego autora z gatunku fantasy;
  • negocjowanie licznych umów wydawniczych dla polskich deweloperów z wydawcami międzynarodowymi;
  • ochrona marki i znaków towarowych polskich deweloperów i wydawców;
  • wykorzystanie oznaczeń narodowych przy organizacji imprez e-sportowych;
  • dostosowanie regulacji RODO na etapie tworzenia gier wideo (privacy by design);
  • doradztwo przy projektach inwestycyjnych na etapie pozyskania pierwszego inwestora oraz kolejnych rund inwestycyjnych;
  • polubowne rozwiązanie sporu dotyczące praw do silnika gry wideo;
  • przygotowanie strategii przeciwdziałania roszczeniom o naruszenie praw autorskich i nieuczciwej konkurencji do gry wideo polskiego dewelopera.

Doradzał takim podmiotom jak: Ten Square Games, SUPERHOT, Epic Games, Bethesda/ZeniMax, Warner Bros, Techland, Huuuge Games, Crunching Koalas, Walkabout Games, PolyAmorous, Vavel Games Studio, Acid Wizard Studio, Dreamstorm Studio, Cave Games, No Gravity Games, Black Sail Games, Shadow Masters OU, The Dust, Yaza Games, DAPPS, Reikon Games, Tactical Dogs, SNEG Ltd.

Wykształcenie:

  • Prawo, UMCS (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej).
  • Szkoła Prawa Amerykańskiego, Katolicki Uniwersytet Lubelski.
  • International Intellectual Property Law, Chicago Kent-College of Law, rocznik 2013, LL.M. Diploma with Honors.
  • Podyplomowe studia z prawa własności intelektualnej, Uniwersytet Warszawski.

Kontakt

Zapraszam do kontaktu w zakresie prawa autorskiego, gamingu oraz prawa nowoczesnych technologii.